سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دنیای تدریس ریاضیات
شنبه 90/11/15 :: 10:27 عصر ::  نویسنده : محسن الفتی

آموزش هندسه ، چرا؟

 

    شاید تا به حال شما نیز معلم هایی را دیده باشید که وقتی از آن ها درمورد آموزش هندسه سؤال می شود پاسخ هایی نظیر پاسخ های زیر می دهند :

« من که هیچ وقت نتوانستم برهان های هندسی را به دانش آموزان تفهیم کنم.»

« دانش آموزان هندسه را نمی فهمند . اصلاٌ چرا باید آن را آموزش داد ؟»

« من ترجیح می دهم هندسه را وقتی درس بدهم که دیگر هیچ کاری نداشته باشیم.»

    دلایل متعددی برای چنین پاسخ هایی وجود دارد. برخی از آن ها به دلیل تجربیات گذشته ی شخص،مانند یک درس ناموفق هندسه در دبیرستان یا در دوره ی ابتدایی است.برخی دیگر به دلیل نامناسب بودن موضوعات در درس هندسه و روش های نامتناسب،مانند روش تدریس بر اساس حفظ کردن تعاریف و قضایاست. بعضی دیگر نیز به سبب تأکید سنتی بر حساب به جای هندسه،چنین پاسخ هایی می دهند،با این حال در صد سال گذشته بارها گروه ها و مجامع تخصصی ، بر تدریس و آموزش هندسه تأکید کرده اند.

    احتمالاٌ با معلم هایی هم برخورد کرده اید که پاسخ هایی از این قبیل می دهند :

« همواره این موضوع سبب حیرت من شده است که دانش آموزی که در درس هندسه خوب است، همیشه بهترین دانش آموز در درس ریاضی من نیست.»

« چقدر دیدن بچه ای که پس از کشف یک موضوع در هندسه، چشم هایش برق می زند، جالب است.»

« بعضی از دانش آموزان من می توانند ساعت ها روی یک مسأله ی هندسه کار کنند.»

« هندسه به من امکان می دهد که در مورد نحوه ی ارتباط با بچه ها و کمک به آنان،برای انجام دادن و تعقیب دستورالعمل ها و راهنمایی ها کار کنم.»

« ارتقای توانایی درک فضایی دانش آموز پس از حل مسائل هندسی،همیشه مرا شگفت زده می کند.»

« من دوست دارم همراه با دانش آموزانم یاد بگیرم. قبلاٌ هیچ گاه هندسه را دوست نداشتم.»

    این گروه دوم معلمان ، چه چیزی در مورد آموزش هندسه کشف کرده اند؟ گفتنی است که این گروه هم مانند گروه اول از کمبود وقت برای ارائه موضوعات گوناگون در دوره درسی ناراضی هستند. اما واضح است که هندسه بخشی از برنامه ی درسی آنان را تشکیل می دهد. ممکن است این عده برای قرار دادن هندسه در برنامه درسی یک یا چند مورد از موارد زیر را مدنظر داشته باشند :

1- برآورده کردن نیازهای روزانه دانش آموز

2- فراهم آوردن زمینه ی پیشرفت و تکامل دانش آموز

3- نایل شدن به اهداف معنایی

  4- نایل شدن به اهداف اجرایی

       آیا می توانید این دلایل را با پاسخ های معلمان گروه دوم ارتباط دهید؟ اگر شما عقیده ی آن معلم را که گفته بود :«من دوست دارم همراه با دانش آموزانم یاد بگیرم...» بپذیرید،دلایل متعدد دیگری نیز برای آموزش هندسه پیدا خواهید کرد. سعی کنید چیز هایی را که قبلاٌ یاد گرفته اید، به خاطر بیاورید، به مرور، دانش شما از هندسه نیز مانند دانش آموزی که در مدارس ابتدایی یا متوسطه هندسه را فرا می گیرد، متعالی خواهد شد.

                                                            

 


 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 

تبادل لینک

خرید بک لینک